mandag 14. mars 2016

Film Noir

 

 Bahamas, baby!

Det å lage en spillefilm på 3 minutter har sine utfordringer. Film Noir var temaet og oppgaven skulle løses på 3 uker.
 
På digital mediedesign har vi hatt en oppgave i faget film og digital video-emne ved Høgskolen i Sørøst Norge, Notodden. Oppgaven gikk ut på å produsere en kortfilm innenfor sjangeren Film Noir. Det første vi startet med var å skrive en kort synopsis og så få på plass et manus på maks 5 sider. Til hjelp med å skrive manus fikk vi tips om å bruke denne siden:celtx som er greit skriveprogram for manus. Mitt manus ble på tre sider pluss forsiden. Handlingen ble lagt på to locations, hjemme og på et kontor. 

Mål og krav:

- Forståelse for sjangeren Film Noir
- Erfaring innenfor lyssetting for film
- Ta opp og bruke eksterne lydopptak i filmproduksjon

Hva er film Noir? 

Film Noir er en sjanger som ofte forbindes med sterke kontraster i lys og skygge. Handlingen foregår ofte på kvelden eller natten, eller i mørke omgivelser på dagtid. Lys brukes også ofte for å fremheve øyne, og lyskilden plasseres lavt for å skape lange slagskygger. Les om flere sjangertrekk på Mediana.no.
 
I min film har jeg filmet med mitt speilrefleks Canon 550D. Jeg satte innstillingene til sort/hvitt og justerte ned på lysstyrken da jeg måtte filme alt i dagslys, for det var da det passet for skuespillerne. Jeg brukte blenderåpning f 11, for å få grei dybde-skarphet i bildet, og filmet med 25 bilder i sekundet. Utfordringene under selve filmingen var mange, og forarbeidet var viktig. Først måtte jeg rydde plass til filming og planlegge hvor jeg ville at skuespillerne skulle stå og bevege seg. Deretter gjorde jeg opptak for å sjekke lysforhold og bildevinkel. Som skuespillere brukte jeg mannen min og en venninne, jeg måtte også hente inn en barnevakt til å passe ungene mens filmingen foregikk. Det hadde vært kjekt å hatt hjelp med å styre lys og ta opp lyd, men det får være til neste prosjekt.





Her kunne jeg dekket til det store vinduet i enden av rommet.

Redigering og klipping ble gjort i programmet Premiere Pro. Jeg startet med å legge til klippene jeg hadde tatt opp, og gjorde så store begjæringer for å fjerne unødvendige scener. Når den jobben var gjort la jeg til effekter, og justerte Levels på lyset for å skape større kontraster. Til slutt redigerte jeg lydsporet, la til effektlyd og musikk. Jeg prøvde å bruke musikken til å bygge opp stemningen og måtte derfor gjøre mindre justeringer på bildet for å få lyd og bilde til å passe sammen.
 

Erfaringer:

Resultatet ble greit. Jeg manglet litt materiell for å variere mer mellom totalbilde og nærbilde, men hadde flere opptak av samme scene med ulik lengde så der kunne jeg velge det som passet best. Lyden ble tatt opp gjennom kameraet og noen effekter ble tatt opp med en ekstern opptaker. Lyssettingen var en stor utfordring alene. I stuen/kjøkken var det sol ute men det ble veldig jevnt lys uten de helt store kontrastene. På kontoret var det mørkere, men de vinduene som var der ga veldig mye lys, noe som gjorde kvinnen blir veldig mørk mot den lyse bakgrunnen. En større lyskilde hadde også vært fint, da hodelykten jeg brukte gav et lys som var veldig sentrert. Jeg brukte en vinduene som lyskilde og filmet fra motsatt side, i tillegg brukte jeg en lyskilde bak mannen. Det kan fort høres ut som om det meste var pes, men det var faktisk veldig gøy å filme og redigere. Lyssettingen kunne vært bedre om jeg hadde filmet på kvelden, men det ble som det ble. Legger ved noen bilder fra et prøveopptak på kvelden, her er jeg mer fornøyd med lyssettingen.


Her kan du se den ferdige filmen:
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar