torsdag 22. oktober 2015

Gavepapir i Illustrator


Oppgaven jeg nå vil presentere var en oppgave innenfor grafisk design som omhandlet bruk av pen tool, pencil tool og mønsterbygging i illustrator. Vi skulle designe et gavepapir til en selvvalgt målgruppe og presentere dette ved hjelp av Indesign.
 
 
Jeg tegnet mange skisser før jeg endte opp med temaet "Space invaders". Motivet er fra en skog med fjell og trær. Tre rare fugler observerer en ufo som bortfører en hare. I front er et stor hvit flate som kan minne om et romskip, men som også bare kan være en liten ås. Fritt for andre å tolke. Målet mitt var å lage et surrealistisk motiv med store kontraster i form, farge og flater.
Målgruppe: Bokhandlere og andre butikker som selger tegneserier og bøker. Det kan også brukes hos trendbevisste interiørbutikker som liker å skille seg litt ut med noe nytt og annerledes.
Illustrator
Jeg tegnet opp det meste med tegnebrett og pecil tool. Stripene på himmelen ble tegnet med line tool og kopiert flere ganger ved å holde nede alt og dra ut en kopi, deretter trykket jeg ctr + D for å få flere kopier med lik avstand. Romskipet er tegnet med ellipse tool. Her brukte jeg også pathfinder for å slå sammen former. Har jobbet mye med lag og overlapping. Når motivet var ferdig markerte jeg det, og  lagde jeg det om til mønster>Object>pattern>make. Her måtte jeg justere avstander, plassering, og størrelse før jeg trykket ok. 
Du kan lære mer om pencil tool ved å lese et tidligere innlegg på bloggen min.
 
 
Presentasjon
Mønsteret ble skrevet ut på et hvitt A3 ark og brukt til å pakke inn en eske. Satte på grønt bånd for å få en sterk kontrast mot alt det hvite og sorte. Gavelappen ble laget med ufoen som motiv.  Tok bilder av det ferdige produktet ute på verandaen med speilrefleks kameraet mitt.
 
InDesign
Hentet inn bilder og satte tekst til i InDesign. Brukte liggende A4 format og satte inn bildebokser og tekstbokser. La på en skygge bak bildene for å fremheve disse.
 
Egenvurdering
Er godt fornøyd med motivet i forhold til målgruppen. Kunne brukt mer plass på presentasjonen av produktet og heller skrevet informasjon om prosessen på eget ark.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar